Advertisement

undang undang

2186 Views  ⚫  Asked 5 Years Ago
asked on Jun 11, 2012 at 16:35
by   suria
Selamat sejahtera semua. mintak maaf tulis dalam bm, lebih selesa dan cepat.. saya ada masalah yg sangat memeningkan kepala. Saya seorang surirumah, berusia 40 tahun. lebih kurang 4 tahun lepas, saya telah menjadi penjamin kepada abang ipar yg bernama Sukardi bin Sukarman untuk pembelian kereta terpakai dari Syarikat ELK KREDIT, motorcar financing yg terletak di jalan pudu kl. Saya menjadi penjamin setelah dipujuk oelh kakak saya, dan katanya hanya sebagai referal sahaja dan syarikat itu bukan bank, jadi takkan ada masalah jika terjadi apa2.. kerana kesiankan adik beradik dan bodoh, saya setuju..
Kemudian, dalam bulan mei 2011, saya mula diganggu dgn panggilan mintak hutang dan pelgai ugutan. rupany abang ipar itu dah tak buat bayaran dan baki ada lagi dalam rm2700.. ELK ugut saya, kalau saya tak bayar akan diseret ke mahkamah didenda dan segala kos saya tanggung.. memang saya sangat takut kerana suami tida tahu saya jadi penjamin, dan saya pun memang tak ada duit untuk tolong bayar. ugutan dan panggilan telefon berlanjutan sampai sekarang june 2012. terkini, pagi tadi peguam ELK call saya, kata yg hutang sudah jadi rm4700 dan rabu ini, 13/6/2012 ada sebutan kes di mahkamah dan saya dikehendaki datang pagi.. rasanya dia sebut mahkamah jalan duta. dan semua kos guaman saya tanggung. tapi, takada pun apa apa surat dari peguam atau ELK KREDIT mengenai hal ini, cuma melalui telefon sahaj..
Kepada sesiapa sahaja yang budiman dan arif, diharap sudi memberi nasihat dan panduan untuk saya kerana hal ini sangat mengganggu fikiran saya. terima kasih.
0 had this question
Me Too
0 favorites
Favorite
[ share ]
6 Answers

answered on Jun 11, 2012 at 17:39
by   vkpc
Baki hutang tidak berapa banyak dan boleh diselesaikan jika u beritahu suami u dan semua yang terlibat duduk berbincang.

Call balik "peguam" tersebut dan minta dia (dengan penuh sopan) fax kepada u dokumen saman di Mahkamah Jalan Duta.
Mungkin dia bukan peguam tetapi debt collector sahaja.
0 found this helpful
Helpful

answered on Nov 20, 2012 at 20:00
by   Rose
Salam Suria .saya nak Tanya sukardi ni ader rumah ker dekat puchong?maaf la kalau Saya silap..sekarang ni memang Saya sedang cari dia....dia dah tipu duit Saya.... Saya minta TOLONG sangat kalau sukardi yang Suria. Cerita ni orang yang sama...Plz email Saya Dan segera...  sunting_emas@yahoo.com....tq
0 found this helpful
Helpful

answered on Nov 26, 2012 at 18:57
by   guarantor
Saya ada pengalaman yg hampir serupa. Ape yg saya lakukan ia lah bagi tau pada syarikat tu kat mana kereta tu dan suruh tarik dan lelong. Selesai masalah.
0 found this helpful
Helpful

answered on Feb 5, 2018 at 12:16
by   help me
dah settleke masalah tt ni? nak tahu jawapan
0 found this helpful
Helpful

answered on Feb 5, 2018 at 12:16
by   help me
dah settleke masalah tt ni? nak tahu jawapan
0 found this helpful
Helpful

answered on Feb 5, 2018 at 20:46
by   kiki
dah settleke masalah tt ni? nak tahu jawapan
Apa masaalah kamu..?
0 found this helpful
Helpful

Your Answer





By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.